Possiblement has sentit a dir que el ioga té molts beneficis per al cos i la ment, i és totalment cert. La pràctica esporàdica de ioga et pot donar benestar, calma i reconfort durant aquell moment i en instants posteriors. Però és la pràctica continuada la que et fa sentir realment tots els beneficis que el ioga és capaç d’aportar.

Tal com en alguns llocs s’afirma, el ioga no és només una pràctica física, no és un esport. Tot i que tan sols practiquis un ioga físic basat en les posicions (asanes), el seu efecte va molt més enllà. Això es deu a que les asanes de ioga van ser creades per obrir canals i fer que l’energia fluís. És fàcil de comprovar: les sensacions que et deixa el ioga són incomparables a cap altra activitat. Ho sento en la meva pròpia pell i ho comprovo en cada sessió que imparteixo: al final de la classe, l’actitud i l’estat dels alumnes és totalment diferent del de l’inici, i així m’ho verbalitzen.

Després de molts anys de practicar ioga, provar diferents estils, aprendre de diferents professors i escoltar el meu cos amb atenció, he après una cosa que per a mi és la clau de tot: una pràctica breu però regular de ioga és molt més efectiva que una pràctica extensa però irregular. Creu-me: practicar 10 o 15 minuts de ioga cada dia és el millor remei que pots aplicar a les molèsties físiques lleus i al teu benestar mental.

Si practiques ioga diàriament, obtindràs BENEFICIS FÍSICS com:

  • Disminució dels dolors lleus i crònics, com les molèsties a l’esquena per tensió, sobrecàrrega, mala posició…
  • Augment de la flexibilitat.
  • Millora de la mobilitat articular.
  • Millora de la posició corporal.
  • Més força i més equilibri.
  • Augment de la percepció corporal i capacitat d’auto-coneixement.
  • Atenció en la respiració i capacitat d’usar-la per al nostre propi benefici.

Igual d’importants i rellevants són els BENEFICIS MENTALS que ens aporta. Pot ser tardis més temps en sentir-los, però hi haurà un dia on t’adonaràs que has evolucionat com a persona, que reacciones diferent davant certes situacions, que et veus d’una altra manera. Alguns d’aquests beneficis són:

  • Disminució del nivell d’estrès.
  • Més calma.
  • Augment de la confiança.
  • Millora en la percepció que tenim de nosaltres mateixos.
  • Més capacitat de concentració.
  • Augment de la consciència.

Tots aquests beneficis els pots obtenir amb només 10 o 15 minuts de ioga al dia. Jo sempre recomano practicar a primera hora del matí, abans d’esmorzar i de fer qualsevol altra activitat. Potser diràs: “Jo al matí estic molt rígid/a per fer ioga”. És normal, tothom ho està! Però la rigidesa no fa que els beneficis del ioga disminueixin, ans al contrari! Si practiques a primera hora t’asseguro que:

  • Tens moltes més possibilitats de reeixir en el teu propòsit de fer ioga cada dia, ja que, passi el que passi durant el dia, tu ja has fet la teva pràctica. Si la deixes per a última hora del dia, poden sorgir múltiples imprevistos que facin que no acabis practicant (dono fe).
  • Desentumeixes el cos, l’estires i l’actives, aconseguint que tota la musculatura rígida es flexibilitzi, evitant possibles dolors i molèsties durant el dia.
  • Treus la ment de l’estat de son d’una manera més ràpida.
  • Et sents més optimista, amb un nivell de motivació més alt per emprendre tot el que se’t posi al davant.
  • Dediques una estona al teu cos i a la teva ment, sentint que no tot el que fas és per als altres, sinó que també fas coses per a tu mateix/a.

Espero que llegint tot això no et quedin dubtes que el ioga és molt beneficiós, i que no cal una gran pràctica ni uns grans coneixements per obtenir-ne els beneficis. Ara només cal que ho apliquis! Estic convençuda que hi haurà moments difícils, dies on no t’apetirà posar-te a sobre de l’estoreta, on trobaràs les mil i una excuses per no realitzar la teva pràctica. Però t’asseguro que si mantens una pràctica constant, aconseguiràs unes sensacions inigualables.

Abans d’acabar, et vull deixar unes idees que t’ajudaran a aconseguir l’objectiu de practicar ioga cada dia:

  1. Estableix un temps de pràctica que puguis complir, et recomano que no sigui gaire ambiciós per començar (5 minuts és millor que res!).
  2. Deixa el material (estoreta i altres suports) en un lloc on hi ensopeguis quan et despertis.
  3. Felicita’t cada dia després de la pràctica per la teva constància, valora el teu esforç!
  4. Ves a classes presencials o practica amb vídeos de ioga de tant en tant, això t’ajudarà a mantenir la motivació i a aprendre nous conceptes per aplicar a la teva rutina.
  5. Si practiques al matí, et recomano que la pràctica sigui dinàmica i eminentment de peu, d’aquesta manera el cos i la ment s’activaran amb més facilitat. Però el més important és que facis allò que el cos et demani.

Per acabar, vull entregar-te el poder: està en les teves mans aconseguir-ho, recorda que la constància és la clau de l’èxit, i que la mandra no és motiu suficient per evitar fer allò que ens pot fer viure amb més felicitat.