Ja fa més d’un mes que estem confinats a casa, exceptuant les persones que es dediquen professionalment a tasques essencials, a les quals vull agrair la seva feina i la seva dedicació, vetllant pel benestar de tots, treballant més hores que mai i exposant-se al contagi per protegir-nos.

No vull començar aquesta entrada tampoc sense abans recordar a les persones que estan sofrint el coronavirus i altres malalties en aquest difícil moment sanitari, als que patiu pels que estimeu i als que heu perdut algú. També a tots aquells que no sou al lloc on desitjaríeu i que no podeu abraçar als vostres.

Fa dies que li dono voltes a aquesta situació que ens ha tocat viure i, després de llegir i sentir moltes coses, m’agradaria resumir els meus pensaments. Així doncs, la primera part de l’article serà una reflexió i, la segona serà un resum de coses que estic fent aquests dies i d’altres que m’agradaria fer, amb el propòsit que et puguin inspirar i servir.

 

Per què aquest virus i el subsegüent confinament?

Número 1: lliçó d’humilitat.

Sento que aquesta aturada forçosa és un avís a la humanitat per l’estil de vida que portem, sobretot en el mon “desenvolupat”[1]. Vivim de manera frenètica, sense tenir prou en compte l’entorn i les conseqüències dels nostres actes. Produïm constantment, contaminem, generem residus, malbaratem recursos, arrasem espècies (animals i vegetals)…, com si fóssim superiors i res no ens pogués afectar. Ha hagut de venir un virus minúscul per fer-nos saber que no ho podem tot, que formem part d’un ecosistema del qual depenem i al qual ens devem.

 

Número 2: llei de l’equilibri o el yin i el yang.

La tradició xinesa està molt lligada al concepte del yin i el yang: conceptes oposats i complementaris. No pot existir un sense l’altre, i res és completament yin o yang, sinó que tots dos estan en totes les coses.

El yin fa referència al femení, la nit, la calma, el fred, la foscor. En canvi, el yang és allò masculí, el dia, el moviment, la calor, la llum (i altres conceptes duals).

Segons la tradició xinesa, el benestar i la salut es troben en l’equilibri yin-yang. El desequilibri pot generar malalties, trastorns metabòlics i psicològics. Per exemple: quan portem un ritme de vida frenètic, acabem caient malalts; l’excés de yang ens força a un estat yin (malaltia i repòs).

Sento que el ritme accelerat del mon “desenvolupat” ens ha portat a un cul-de-sac en el qual l’equilibri s’ha esfumat. La manera de tornar al centre ha estat llençar-nos cap a l’altre extrem.

 

Número 3: descobreix què hi ha a dins

Com va dir el psicòleg Carl Gustav Jung: “Qui mira a fora somia. Qui mira a dins desperta.”.  En aquesta societat on la majoria de coses es basen en l’entorn i en l’exterior, poc temps ens queda per observar-nos, remenar pel nostre interior, destriar i decidir què volem i descobrir qui som. Ens deixem guiar per la corrent del riu sense ni tan sols preguntar-nos si ens agrada l’aigua o si sabem nedar.

Potser a algú li fa tírria aquesta idea i n’he sentit de tots colors durant aquests dies, però penso amb fermesa que sí, que és una oportunitat per qüestionar-nos coses que donàvem per suposades: m’agrada on visc? Soc feliç amb les persones que tinc al voltant? Em desperta alegria la feina que tinc? M’apassionen les activitats que faig? Soc feliç? És més, què és per a mi la felicitat?

T’animo a agafar paper i boli i a escriure les preguntes que et vagin sorgint, intentant-los-hi donar una resposta des del lloc més profund i autèntic del teu ésser, aquell que no està contaminat pel mon exterior. A més a més de respondre’t qüestions, pots aprofitar i definir conceptes com felicitat, benestar, alegria, motivació, passió i tots els que siguin importants per a tu.

 

Què podem extreure’n d’aquesta situació?

A part de reflexionar i evolucionar com a persones, podem utilitzar el temps per fer activitats que ens aportin benestar ─sé que les persones que teniu fills això és bastant complicat, només vull que sapigueu que admiro profundament com esteu gestionant aquesta situació.

Aquí us apuntaré unes quantes coses que estic fent i que m’agradaria que t’inspiressin. A part d’aquestes, n’hi ha moltes altres. Si tu fas alguna cosa que t’aporti benestar, m’encantarà que la comparteixis i llegir-la.

  • Practicar ioga cada dia. És un costum que fa temps que tinc i sento que m’ha ajudat a gestionar moments difícils, aquest no n’és una excepció. Et recomano que visitis el canal de Youtube de la Diana Naya (Samyama Yoga), professora meva i la meva màxima referent quant a pràctica personal i a ensenyança. Gràcies Diana!
  • Dedicar una estona a la meditació. No passa res si no ho has fet mai, només cal que t’asseguis amb l’esquena estirada i et concentris en la respiració. Amb 5 minuts serà suficient per començar.
  • Seguir fent exercici a casa. M’he baixat una aplicació que es diu Hiit Down Dog que te moltes variables: temps, intensitat, part del cos a treballar… Normalment és de pagament però ara és gratis fins a l’1 de maig.
  • Llegir. Fa temps que vaig començar Autobiografía de un yogui[2], un llibre amb més de 700 pàgines que, per ser-te sincer, no he aconseguit enganxar-m’hi fins passada la pàgina 150. Ara, però, no passa un dia sense que m’endinsi en la seva història. Tot i això, si no estàs molt relacionat amb el mon del ioga i la meditació, pot ser que se’t faci dens. Et recomano fervorosament Deixa de ser tu de Joe Dispenza, un repàs al funcionament de la nostra ment i una guia per canviar definitivament allò de nosaltres que no ens aporta felicitat.
  • Dibuixar i pintar. Està demostrat que fer manualitats ens connecta amb una part del nostre cervell que fa que ens adduïm de l’entorn i que visquem plenament en l’aquí i l’ara. Si penses que no ets molt hàbil dibuixant, t’animo que busquis algun curs a internet. El que estem fent nosaltres és del web domestika.org i es diu “Dibujo para principiantes Nivel 1” de la mà de l’il·lustrador David Pena conegut com a “Puño”.
  • Cuinar. Molts cops en el nostre dia a dia no tenim temps per dedicar-li a una alimentació sana, equilibrada i feta per nosaltres. Ara pot ser un bon moment per revisar els hàbits alimentaris i millorar-los. A mi m’encanta preparar nous plats i postres (m’encanta el dolç), i molts cops busco receptes a internet. Una de les meves xefs preferides és la meva amiga Laura Pérez de Naturalment Laura. Si tens dubtes i t’agradaria saber millor què necessita el teu cos i ment, t’animo a buscar un especialista; a mi m’ha ajudat molt l’Ariadna Hernández de Salut i Rendiment, nutricionista especialitzada en esportistes.
  • Mirar una sèrie. M’encanta aquella sensació d’estar “enganxada” a una sèrie (o a un llibre). La veritat és que he vist molt poques sèries durant la meva vida, ja que sempre he prioritzat altres coses. Però ara sento que és un bon moment per gaudir d’aquestes estones. L’última sèrie que he vist sencera és Fariña, només 10 capítols basats en l’obra homònima del periodista Nacho Carretero, on explica l’entramat del tràfic de cocaïna que arribava per mar a Galícia durant els anys 80 i 90.
  • Estar en contacte amb la gent que estimes. Disposar de la tecnologia és un gran avantatge en aquesta situació d’aïllament, ens permet mantenir viva la nostra essència d’éssers socials. Així que, aprofita i gaudeix de la “companyia” dels teus! L’altre dia, sense anar més lluny, vaig sopar “amb” el meu cosí; encara dono gràcies per tenir aquesta oportunitat.
  • Limita l’accés a la informació. Mira les notícies un o màxim dos cops al dia i fes un ús adequat del mòbil.

 

Aquests son els meus trucs per gaudir del moment present que ens ha tocat viure. Quins son els teus? 😊

 

El ioga et dona vida ❤

 

[1] Escric “desenvolupat” entre cometes perquè dubto profundament que el desenvolupament d’una societat sigui valorat pel seu nivell de producció. Penso que el desenvolupament hauria d’anar lligat a la capacitat d’avançar i evolucionar amb concordança amb la natura i els seus cicles. Crec que el desenvolupament s’assoleix amb les sinergies i no amb l’aprofitament.

[2] Pramahansa Yogananda (1946).

 

 

Si vols iniciar-te en el mon del ioga o vols que formi part del teu dia a dia, t’animo a unir-te a les sessions diàries que ofereixo cada dia en directe a les 19.00h. O si prefereixes, pots mirar l’oferta de cursos al web i també el Curs de ioga interdisciplinari on podràs descobrir 9 estils de ioga de la mà de 9 professionals.

Sessions en directe cada dia