Per a practicar ioga es necessita ben poca cosa, realment podries fer ioga sense res i a qualsevol lloc. El ioga físic que practiquem actualment a occident prové d’una tradició mil·lenària on l’objectiu era el treball mental i espiritual, i on el treball físic no tenia gairebé importància. La gran varietat de posicions (‘asanes’ en sànscrit) que utilitzem avui en dia són de recent creació, moltes no tenen més de cent o dos-cents anys d’antiguitat, sorprenent, oi?

“La gran varietat de posicions (‘asanes’ en sànscrit) que utilitzem avui en dia són de recent creació, moltes no tenen més de cent o dos-cents anys d’antiguitat.”

Deixa perplexa aquesta afirmació perquè la majoria de nosaltres hem pensat durant molt de temps que la pràctica d’asanes provenia d’una època remota. Però quan comences a indagar en l’origen de la tradició iòguica, descobreixes que la seva meta era la il·luminació, ascendir a un estat superior de consciència. I, per a n’això, només necessitaven la posició del lotus (Padmasana en sànscrit).

Les tradicions evolucionen i, si s’expandeixen globalment, s’acaben adaptant a cada indret. A occident hem agafat només un bri de la filosofia del ioga i l’hem modelat a la nostra mida i necessitat (tingues en compte que molts dels estils de ioga dinàmic actuals han sigut creats a l’Índia i no a occident). I és que, actualment, el que més falta ens fa a la majoria d’occidentals és moure’ns.

“Actualment, el que més falta ens fa a la majoria d’occidentals és moure’ns”

Així que, si el que vols és moure’t, connectar amb el cos i afluixar tensions, no necessites gaire cosa, però hi ha certs objectes que et facilitaran la pràctica. El més bàsic i principal de tots és l’estoreta.

D’estoretes n’hi ha de molts tipus: de càmping, de fitness, de platja, etc. Però no totes són adequades per a tots els estils de ioga. En estils més dinàmics, on requerim d’adherència amb el terra, és fonamental practicar amb una estoreta específica per a ioga. Les estoretes de ioga de qualitat tenen una alta densitat i una adherència òptima per evitar que les extremitats rellisquin.

“Les estoretes de ioga de qualitat tenen una alta densitat i una adherència òptima per evitar que les extremitats rellisquin”

A més a més de l’estoreta i potser encara més necessari, és la roba còmoda que et permeti un rang de moviments ampli. Per contra, desaconsello l’ús de vestimentes excessivament amples, ja que poden “enganxar-se” i impedir-te una pràctica fluïda. Des de la meva experiència, el més adequat són pantalons curts o malles elàstiques, samarretes que puguis passar-les per dins del pantaló o ajustades. Soc totalment contrària a l’ús dels calcetins (!!); sempre poso el mateix exemple als meus alumnes: «Practiques ioga amb guants? Doncs per què has de practicar ioga amb calcetins?». Els peus necessiten mobilitat i més en la nostra societat, on gairebé hem abandonat la sana tradició de caminar descalços.

“Practiques ioga amb guants? Doncs per què has de practicar ioga amb calcetins?”

A part de l’estoreta i de la roba còmoda, pots utilitzar altres materials complementaris que poden facilitar la pràctica i adaptar-la a les necessitats particulars de cadascú. Els nombraré segons l’ordre d’importància i les hores d’ús que jo els hi dono en la meva pràctica personal i en l’ensenyança a altres:

  • Blocs: recomano tenir-ne un parell, tot i que en algunes asanes només en necessitaràs un. N’hi ha de fusta, de suro i d’escuma, cadascun té unes característiques i particularitats. Jo utilitzo gairebé sempre els de fusta perquè tenen molta estabilitat i els fabrica un fuster conegut que té una petita fusteria artesana.

  • Cinturó: pot ser de molts material i de moltes llargades diferents, però hi ha tres característiques bàsiques que ha de complir: mesurar 2,5m mínim, ser de cotó i disposar d’una tanca resistent per poder-li donar forma de cercle i que aguanti molta tensió.

  • Mantes: des de la meva experiència, no serveix qualsevol tipus de manta per practicar ioga. Les que millor resultat m’han donat són les conegudes com a “mantes de transportista”, aquelles típiques que s’utilitzaven per cobrir mobles durant els trasllats. Tenen una bona densitat, són totalment geomètriques (puntes quadrades i no arrodonides) i un tacte suau. T’aconsello que en tinguis un mínim de 3 o 4.

  • Cadira: la cadira de ioga és la típica cadira plegable metàl·lica però sense la planxa del respatller, tan sols la barra. D’aquesta manera, et permet passar el cos per dins de la cadira i practicar un ventall d’asanes molt ampli. M’encanta practicar amb la cadira: adapta la pràctica al teu nivell i t’ajuda a obtenir els beneficis d’asanes que sense la cadira no podries realitzar.

“La cadira de ioga adapta la pràctica al teu nivell i t’ajuda a obtenir els beneficis d’asanes que sense aquesta no podries realitzar”

  • Bolster: paraula anglesa que significa ‘reforç’ o ‘coixí llarg i gruixut que se situa a sota d’altres coixins com a suport’. És un coixí allargat i arrodonit farcit de cotó o de closca d’algun cereal com l’espelta. És molt útil en sessions de ioga restauratiu.

A part dels materials que et comento, n’hi ha molts d’altres: la planxa inclinada (‘slanting plank’), el banquet per a Halasana, el tamboret alt, la roda (‘yoga wheel’), el tamboret FeetUp, etc.

En conclusió, es pot practicar ioga sense res però tal com diu la dita popular, com més sucre més dolç. Per tant, si utilitzes materials de ioga, pensa abans d’adquirir-los si són els que realment necessites i comprova’n la qualitat. En altres paraules, no compris per comprar. Si et queden dubtes, escriu-me!

 

No podia acabar aquest article sense fer un petit homenatge al mestre i guru B.K.S. Iyengar (1918-2014), creador i propagador de molts d’aquests materials que han ajudat a milers de persones arreu del món a sanar problemes de salut i aconseguir un benestar físic i mental òptim.

 

Si vols començar a practicar ioga a casa, et convido a provar dues setmanes del curs Bases del ioga, on et guiaré durant 12 mòduls perquè aprenguis de manera progressiva els conceptes fonamentals d’una pràctica de ioga segura i lògica.

Anar al curs BASES DEL IOGA